Strona domowa Aktualno艣ci Direct Search w walce z niedoborem talent贸w

Direct Search w walce z niedoborem talent贸w

Mo偶liwo艣膰 komentowania Direct Search w walce z niedoborem talent贸w zosta艂a wy艂膮czona
0

Wsp贸艂czesne przedsi臋biorstwa, staj膮c wobec wyzwa艅 globalnej konkurencji, musz膮 przede wszystkim dba膰 o efektywno艣膰 i coraz lepsze wyniki. Nie spos贸b ich jednak osi膮gn膮膰 bez odpowiednich pracownik贸w. Najcenniejsi z nich to ludzie z potencja艂em i pomys艂ami, kt贸rych zaanga偶owanie bezpo艣rednio przek艂ada si臋 na rozw贸j i sukces organizacji. Jak ich pozyska膰 w dzisiejszych, trudnych dla pracodawc贸w, czasach?

Deficyt specjalist贸w czy nieodpowiednia rekrutacja?

Artyku艂y poruszaj膮ce problem deficytu specjalist贸w zdaj膮 si臋 pojawia膰 ostatnio wsz臋dzie, co nie jest zaskakuj膮ce, gdy偶 bezrobocie jest najni偶sze od kilkunastu lat. Zbli偶aj膮ca si臋 emerytura przedstawicieli pokolenia Baby Boomers niew膮tpliwie jeszcze eskaluje wojn臋 o talenty i zmusza pracodawc贸w do ponownego przemy艣lenia taktyki zatrudnienia. Cho膰 niedob贸r talent贸w jest realnym problemem, to przestarza艂e metody pozyskiwania kluczowych pracownik贸w mog膮 jeszcze powi臋ksza膰 t臋 luk臋.

Oczywistym jest, 偶e profesjonali艣ci i specjali艣ci, zw艂aszcza ci 鈥漽 powo艂ania鈥, rzadko sami szukaj膮 pracy – najcz臋艣ciej maj膮 ju偶 stabilne zatrudnienie i to na bardzo atrakcyjnych warunkach. Tradycyjne metody rekrutacji i selekcji na nic si臋 zatem zdadz膮, je艣li b臋dziemy chcieli ich pozyska膰 dla naszej organizacji. Dlatego niemal powszechn膮 praktyk膮 w przypadku wi臋kszych przedsi臋biorstw sta艂o si臋 zlecanie tego typu rekrutacji wyspecjalizowanym agencjom doradztwa personalnego, kt贸re stosuj膮 metod臋 Direct Search. Jak m贸wi Joanna Kot, Project Manager w dziale Rekrutacji Advisory Group TEST Human Resources:

Najwi臋ksz膮 korzy艣ci膮 tej metody rekrutacji jest mo偶liwo艣膰 pozyskania kandydat贸w, kt贸rzy w teorii s膮 na rynku rekrutacyjnym niedost臋pni, bo aktywnie nie poszukuj膮 pracy.

Direct Search – nazwa metody jest jednocze艣nie jej najlepszym opisem, polega bowiem w艂a艣nie na 鈥渂ezpo艣rednim poszukiwaniu鈥 kandydat贸w. Praktyka ostatnich lat pokazuje, 偶e nie ma skuteczniejszej formy rekrutacji kluczowych dla firmy pracownik贸w – mened偶er贸w 艣redniego szczebla, czy specjalist贸w o wysokich kwalifikacjach zawodowych.

Krok po kroku

Zlecaj膮c rekrutacj臋 zewn臋trznej firmie, warto wybra膰 t臋, kt贸ra posiada do艣wiadczenie w wyszukiwaniu przy pomocy Direct Search pracownik贸w z naszej bran偶y. Najprawdopodobniej bowiem posiada ju偶 baz臋 kandydat贸w, kt贸rzy mog膮 pasowa膰 do naszej organizacji. Nale偶y przy tym pami臋ta膰, 偶e proces i tak ka偶dorazowo wymaga odpowiedniego przygotowania i jest bardzo pracoch艂onny. Najpierw tworzy si臋 profil psychologiczny i kompetencyjny kandydata. Brane s膮 pod uwag臋 zar贸wno twarde umiej臋tno艣ci, jak i kompetencje mi臋kkie potrzebne na danym stanowisku. Nie da si臋 oczywi艣cie tego zrobi膰 w oderwaniu od otoczenia, bez analizy bran偶y i konkretnych firm. Nieocenionym 藕r贸d艂em informacji b臋d膮 najlepsi specjali艣ci w danej dziedzinie, kt贸rzy pomog膮 nie tylko stworzy膰 profil idealnego kandydata, ale tak偶e podpowiedz膮 jak dzia艂a w tym wzgl臋dzie konkurencja. Z tego te偶 powodu rekrutacja metod膮 Direct Search ma zazwyczaj charakter poufny – nie podaje si臋 nazwy firmy poszukuj膮cej pracownika. Zw艂aszcza, 偶e do konkretnego kandydata dociera si臋 poprzez dok艂adny rekonesans bran偶y i konkurencji. Bezpo艣rednio艣膰 metody polega r贸wnie偶 na sposobie kontaktu rekrutera z potencjalnym pracownikiem. Po odnalezieniu idealnego kandydata w innej firmie, rekruter kontaktuje si臋 bezpo艣rednio z nim i prezentuje mu ofert臋 swojego klienta w ten spos贸b, by zainteresowa膰 go propozycj膮 zmiany pracy. Oczywi艣cie zleceniodawca ma wp艂yw na okre艣lenie strategii poszukiwa艅, jest informowany o przebiegu i post臋pach ca艂ego procesu, a na koniec dokonuje decyzji o zatrudnieniu wybranego przez siebie kandydata z wyselekcjonowanej listy przygotowanej przez agencj臋.

Za i przeciw

Korzy艣ci z zastosowania Direct Search jest wiele. Pierwsza to mo偶liwo艣膰 utajnienia dzia艂a艅 rozwojowych firmy. Specjali艣ci z zewn臋trznej agencji, poszukuj膮c idealnego kandydata do naszej organizacji, zapewniaj膮 bowiem ca艂kowit膮 poufno艣膰. Korzystaj膮c z ich pomocy otrzymujemy r贸wnie偶 wsparcie przy tworzeniu profilu kandydata, kt贸ry powstaje po kompleksowej weryfikacji rynku i konkurencji. Przede wszystkim za艣 redukujemy koszty zwi膮zane z d艂ugo trwaj膮cym procesem rekrutacyjnym przy jednoczesnym zwi臋kszeniu szans na szybkie pozyskanie kluczowych pracownik贸w do naszej firmy.

Metoda Direct Search nie zawsze jednak znajduje zastosowanie. Nie poleca si臋 jej szczeg贸lnie podczas masowej rekrutacji pracownik贸w na mniej wymagaj膮ce pod wzgl臋dem kompetencji stanowiska, charakteryzuj膮ce si臋 du偶膮 liczb膮 potencjalnych kandydat贸w.

Czasami metoda ta budzi r贸wnie偶 w膮tpliwo艣ci natury etycznej – z regu艂y sprzeciwiaj膮 si臋 jej ci pracodawcy, kt贸rzy stracili cennych pracownik贸w na rzecz konkurencji. Z drugiej strony, skoro jedynie takie dzia艂ania s膮 gwarantem sukcesu, to trudno oczekiwa膰, 偶e firmy z nich zrezygnuj膮. Zw艂aszcza, 偶e budowanie przewagi konkurencyjnej funkcjonuje podobnie na wielu p艂aszczyznach i od wielu lat, np. w showbiznesie. Aby film odni贸s艂 sukces, poza 艣wietn膮 fabu艂膮 i efektami specjalnymi, musi mie膰 mocn膮 g艂贸wn膮 obsad臋 aktorsk膮. Re偶yser wybieraj膮c idealnych aktor贸w b臋dzie zatem robi艂 wszystko, 偶eby sk艂oni膰 ich do zaanga偶owania si臋 w swoje dzie艂o, cho膰 czasami mo偶e to wymaga膰 op贸藕nienia w produkcji, dop贸ki aktor nie zako艅czy wcze艣niejszych zobowi膮za艅.

Rekrutacja na miar臋 czas贸w

Przy dzisiejszym niedoborze talent贸w i coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy tradycyjne metody rekrutacji przestaj膮 si臋 sprawdza膰. Zw艂aszcza, je艣li chodzi o przyci膮gni臋cie kluczowych dla organizacji pracownik贸w, kt贸rzy zazwyczaj s膮 kandydatami pasywnymi. Bez bezpo艣redniego poszukiwania talent贸w ci臋偶ko b臋dzie stworzy膰 przewag臋 biznesow膮.

Na koniec warto wspomnie膰, 偶e rekrutacja pracownik贸w to nie to samo, co pozyskiwanie talent贸w. Pierwsze jest po prostu odpowiedzi膮 na wolne stanowisko, drugie natomiast wymaga proaktywnego podej艣cia do zaspokajania tak偶e przysz艂ych potrzeb zwi膮zanych z zatrudnieniem. Wymaga zar贸wno opracowania planu i strategii, jak i budowania marki pracodawcy. Mo偶na powiedzie膰, 偶e sam proces rekrutacyjny jest cz臋艣ci膮 wi臋kszego planu pozyskiwania talent贸w. Nadrz臋dnym celem takiego planu jest identyfikacja i rozwijanie relacji z 鈥渟ilnymi鈥 kandydatami, co przyspieszy proces rekrutacji i selekcji, gdy pojawi膮 si臋 wakaty.

Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w
Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w z  Aktualno艣ci
Komentowanie zamkniete

Zobacz tak偶e

Jak nawi膮za膰 wsp贸艂prac臋 z galeri膮 sztuki?

Arty艣ci chc膮cy sprzedawa膰 swoje dzie艂a, jak i osoby zainteresowane zakupem dzie艂 sztu…