Strona domowa Motoryzacja Elektronicznie sprawny: nowy Opel Astra uzyska艂 doskona艂e wyniki w Centrum EMC

Elektronicznie sprawny: nowy Opel Astra uzyska艂 doskona艂e wyniki w Centrum EMC

1
0
Elektronicznie sprawny: nowy Opel Astra uzyska艂 doskona艂e wyniki w Centrum EMC

Test kompatybilno艣ci elektromagnetycznej: kompaktowy Opel przeszed艂 go bez najmniejszych zastrze偶e艅. Inteligentna 艂膮czno艣膰: wersja pi臋ciodrzwiowa i kombi z systemem Opel OnStar i nowymi systemami multimedialnymi IntelliLink.

Nowy Opel Astra w studiu nagra艅? Na pierwszy rzut oka tak to wygl膮da. Najnowszy kompaktowy Opel znajduje si臋 w o艣wietlonym niebieskawym 艣wiat艂em pomieszczeniu ze 艣cianami wy艂o偶onymi panelami przypominaj膮cymi tekturowe opakowania do jajek. Wok贸艂 wiele niezwykle nowoczesnego sprz臋tu technicznego wycelowanego w samoch贸d. Pomieszczenie wygl膮daj膮ce jak wielkie studio, w kt贸rym nagrywa si臋 najnowsze przeboje, to w rzeczywisto艣ci Centrum EMC firmy Opel w R眉sselsheim. Skr贸t EMC oznacza kompatybilno艣膰 elektromagnetyczn膮. Ka偶dy model musi trafi膰 do tego specjalnie wyposa偶onego laboratorium jeszcze przed uruchomieniem produkcji seryjnej. In偶ynierowie skupieni wok贸艂 dyrektora ds. kompatybilno艣ci elektromagnetycznej, Martina Wagnera, sprawdzaj膮, czy wszystkie systemy multimedialne wspomagaj膮ce kierowc臋 oraz zapewniaj膮ce bezpiecze艅stwo nie zak艂贸caj膮 si臋 wzajemnie.

W nowej Astrze takich system贸w jest mn贸stwo. Samoch贸d jest wyposa偶ony mi臋dzy innymi w prze艂omowe adaptacyjne matrycowe reflektory LED庐 IntelliLux , kt贸re umo偶liwiaj膮 ci膮g艂e u偶ywanie 艣wiate艂 drogowych poza obszarem zabudowanym bez o艣lepiania innych kierowc贸w, nowego osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar oraz nowe systemy multimedialne IntelliLink z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto. Nowa Astra ma wi臋cej przydatnych funkcji opartych na uk艂adach elektronicznych ni偶 dotychczasowe modele. 鈥濩hc膮c zagwarantowa膰, 偶e pomi臋dzy poszczeg贸lnymi podzespo艂ami przez ca艂y cykl eksploatacji pojazdu nie b臋dzie dochodzi艂o do interferencji, musieli艣my sprawdzi膰 Astr臋 w Centrum EMC. Tu kompleksowo testujemy wszystkie funkcje przed rozpocz臋ciem seryjnej produkcji鈥 鈥 powiedzia艂 Martin Wagner.

Zgodnie z opini膮 niemieckiej jednostki akredytuj膮cej, Centrum EMC w R眉sselsheim spe艂nia wymagania normy ISO 17025 dotycz膮ce jako艣ci profesjonalnych laboratori贸w badawczych. To w艂a艣nie w tym o艣rodku podczas prac nad modelem eksperci sprawdzaj膮, czy poszczeg贸lne systemy elektroniczne nie zak艂贸caj膮 si臋 wzajemnie. Zapewnienie odporno艣ci wszystkich system贸w na interferencj臋 wymaga odpowiedniego opracowania elektroniki pojazdu. Opr贸cz przemy艣lanej konstrukcji samych obwod贸w wa偶ne s膮 tak偶e technologie ekranowania i filtrowania. W laboratorium EMC in偶ynierowie sprawdzaj膮, czy w fazie prac nad nowym modelem oraz podczas jego produkcji uda艂o si臋 osi膮gn膮膰 zamierzone cele. 鈥濿 zwi膮zku z zastosowaniem takiego wyposa偶enia i rozwi膮za艅, jak matrycowe reflektory LED IntelliLux, asystent pasa ruchu i Opel OnStar, a tak偶e systemy IntelliLink wsp贸艂pracuj膮ce ze smartfonami, wymagania s膮 znacznie wy偶sze ni偶 30 lat temu鈥 鈥 wyja艣nia Wagner. W贸wczas nale偶a艂o jedynie wyeliminowa膰 typowe trzaski w g艂o艣nikach radia wywo艂ywane prac膮 alternatora i uk艂adu zap艂onowego. Dzi艣 coraz bardziej z艂o偶one technologie i funkcje 艂膮czno艣ci wymusi艂y popraw臋 parametr贸w system贸w ekranowania.

Podstawowy warunek: perfekcyjnie ekranowane laboratorium testowe

Elementy przypominaj膮ce tekturowe foremki do jajek na 艣cianach laboratorium odgrywaj膮 istotn膮 rol臋 przy pomiarach. Blokuj膮 odbicia fal elektromagnetycznych w pomieszczeniu. 鈥濬ale zak艂贸caj膮ce pomiar musz膮 zosta膰 poch艂oni臋te, aby艣my mogli uzyska膰 powtarzalne i rzetelne dane鈥 鈥 t艂umaczy Wagner. Dopiero wtedy mo偶na rozpocz膮膰 w艂a艣ciwe testy elektroniki. Podczas pr贸by odporno艣ci Astra jest poddawana dzia艂aniu silnego pola elektromagnetycznego, a zesp贸艂 Centrum EMC w pomieszczeniu sterowni obserwuje reakcje systemu Opel OnStar i innych uk艂ad贸w. Kamery zamontowane we wn臋trzu pojazdu przesy艂aj膮 obraz na monitory in偶ynier贸w kablami 艣wiat艂owodowymi. 鈥濻prawdzamy, czy w czasie burzy elektromagnetycznej wszystkie wy艣wietlacze i przyrz膮dy wci膮偶 dzia艂aj膮 poprawnie鈥 鈥 m贸wi Wagner.

Nie jest to jedyne kryterium w testach kompatybilno艣ci elektromagnetycznej pojazdu. Opr贸cz kontroli optycznej monitorowane s膮 wszystkie podzespo艂y i urz膮dzenia steruj膮ce samochodu po艂膮czone magistral膮 CAN. 鈥濪zi臋ki specjalnemu oprogramowaniu wybrane sygna艂y z sieci CAN s膮 widoczne na monitorze鈥 鈥 m贸wi Wagner i wyja艣nia, jak dane zamieniane s膮 na obraz, wykresy i tabele. W ten spos贸b komunikacja w sieci CAN staje si臋 widoczna dla in偶ynier贸w. Dopiero kiedy wszystkie dane potwierdz膮 perfekcyjn膮, woln膮 od zak艂贸ce艅 prac臋 pok艂adowej elektroniki, in偶ynierowie wydaj膮 ostateczn膮 pozytywn膮 opini臋. 鈥濶asz kr贸lik do艣wiadczalny 鈥 w tym przypadku nowa Astra 鈥 przeszed艂 testy kompatybilno艣ci elektromagnetycznej i pod ka偶dym elektronicznym wzgl臋dem jest gotowy na to, by trafi膰 do klient贸w鈥.

藕r贸d艂o: media.gm.com

Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w
Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w z  Motoryzacja

Jeden komentarz

  1. kesio

    28 marca 2017 w 10:41

    super auto 馃榾

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Jazda po alkoholu – kara grzywny, czy wi臋zienie?

Jazda na podw贸jnym gazie kwalifikowana jako wykroczenie lub przest臋pstwo za kt贸r…