Strona domowa Motoryzacja Jak to jest z hybrydami… samochodowymi

Jak to jest z hybrydami… samochodowymi

2
0
Jak to jest z hybrydami... samochodowymi

Kiedy艣 by艂a to pie艣艅 przysz艂o艣ci. Dzi艣 coraz cz臋艣ciej na ulicach polskich miast mo偶na zobaczy膰 samochody ze znaczkiem hybryd. Czym dok艂adnie jest ta technologia? I czy naprawd臋 jest tak nowoczesna, jak mo偶e si臋 nam wydawa膰?

Samoch贸d hybrydowy wyposa偶ony jest w tradycyjny silnik spalinowy. Jednak dodatkowo posiada jeden (lub wi臋cej silnik) elektryczny, kt贸ry w zale偶no艣ci od modelu ogranicza zu偶ycie paliwa lub zwi臋ksza moc pojazdu. G艂贸wnym 藕r贸d艂em dodatkowej energii w takich samochodach s膮 baterie oraz energia powsta艂膮 podczas tarcia hamulc贸w. Dzi臋ki silnikowi elektrycznemu przez ca艂y czas pracy tradycyjny silnik jest utrzymywany na poziomie optymalnego spalania.

Rodzaje hybryd

Wszystkie pojazdy hybrydowe mo偶na podzieli膰 patrz膮c na rodzaj konfiguracji nap臋du, oraz patrz膮c na stopie艅 hybrydyzacji. Je艣li m贸wimy o pierwszym podziale wyr贸偶niamy:

– Nap臋d hybrydowy r贸wnoleg艂y: oznacza to, 偶e zar贸wno silnik spalinowy jak i elektryczny jest pod艂膮czony z ko艂ami w spos贸b mechaniczny. Dzi臋ki takiemu rozwi膮zaniu mo偶emy jecha膰 tylko na silniku spalinowym, tylko na elektrycznym lub na obu w tym samym momencie. Taki typ nap臋du najlepiej sprawdza si臋 w mie艣cie, gdzie cz臋sto hamujemy oraz na autostradach przy szybszych pr臋dko艣ciach.

– Nap臋d hybrydowy szeregowy: oznacza to, 偶e tylko silnik elektryczny jest mechanicznie po艂膮czony z ko艂ami. Natomiast silnik spalinowy pe艂ni funkcj臋 zasilania g艂贸wnego silnika (elektrycznego), oraz uzupe艂niania baterii. Ten typ nap臋du jest dro偶szy (ze wzgl臋du na wi臋ksz膮 ilo艣膰 baterii), ale doskonale sprawdza si臋 w mie艣cie.

– Nap臋d hybrydowy mieszany: jak sama nazwa wskazuje jest po艂膮czeniem dw贸ch powy偶szych. Dzi臋ki temu 艂膮czy w sobie wszystkie najlepsze cechy i jednocze艣nie jest najdro偶szy.

We藕my teraz pod uwag臋 drugi rodzaj podzia艂u (stopie艅 hybrydyzacji):

– 100% hybrydy: pojazd mo偶e by膰 nap臋dzany tylko silnikiem spalinowym, lub tylko elektrycznym, lub tylko z baterii, lub oboma naraz. Do najbardziej popularnych samochod贸w tego typu nalez膮; Toyota Prius, Toyota Auris Hybrid oraz Ford Escape Hybrid.

– Niepe艂na hybryda: takie pojazdy nie mog膮 czerpa膰 energii tylko z silnika elektrycznego w og贸le. Natomiast korzystaj膮 z cz臋艣ci rozwi膮za艅 tej technologii, w r贸偶nym zakresie, w zale偶no艣ci od modelu.

Wymieniaj膮c r贸偶ne rodzaje pojazd贸w hybrydowych, nale偶y wspomnie膰 r贸wnie偶 o Hybrydy plug-in (PHEV). Jest to pojazd elektryczny, kt贸rego baterie mo偶na 艂adowa膰 r贸wnie偶 ze 藕r贸de艂 poza samochodowych. Ka偶dy model wyposa偶ony jest we wtyczk臋, kt贸r膮 mo偶na pod艂膮czy膰 do gniazdka.

Historia

Pierwsza hybryda powsta艂a w 1900 roku w fabryce Lohner Coach Factory, a stworzy艂 j膮 Feredynand Porsche. Pierwszy model nazywa艂 si臋 Lohner-Porsche Mixte Hybrid i by艂 szeregow膮 hybryd膮 4×4. Jak wida膰 technologia ta nie jest tak nowa, jak mog艂oby si臋 nam wydawa膰. Co ciekawe ju偶 w 1901 roku po Anglii je藕dzi艂y pierwsze autobusy hybrydowe! Nast臋pnie w 1905 roku opracowano (Henri Pieper) rozwi膮zanie, dzi臋ki kt贸remu mo偶na by艂o silnikiem elektrycznym 艂adowa膰 baterie. Nast臋pnym krokiem by艂o do艂adowywanie baterii podczas zje偶d偶ania samochodu z g贸ry (Erich Gaichen), dokonano tego w 1931 roku. Natomiast system odzyskiwania energii z hamowania wymy艣lono ju偶 w 1980 roku (Avid Arthurs)!

Audi w 1989 roku wyprodukowa艂o Audi Duo, hybryd臋 plug-in z nap臋dem r贸wnoleg艂ym. Firma chcia艂a stworzy膰 samoch贸d, kt贸ry poza miastem u偶ywa艂by silnika spalinowego, a w mie艣cie elektrycznego (ju偶 wtedy my艣lano o ekologii). Niestety z powodu na ma艂膮 wydajno艣膰 pojazdu, zainteresowanie nim by艂o bardzo ma艂e. Audi wypu艣ci艂o tylko 10 samochod贸w tego typu. Nast臋pna mark膮, kt贸ra wypu艣ci艂a hybryd臋 by艂o Volvo, w 1992 roku pojawi艂 si臋 model ECC.

Politycy nie 艣pi膮. Rok p贸藕niej Bill Clinton powo艂a艂 Partnerstwo dla Samochod贸w Nowej Generacji (PNGV, Partnership for a New Generation of Vehicles), w sk艂ad grupy wchodzi艂y: Chrysler, Ford, General Motors, USCAR, DoE oraz r贸偶ne agencje rz膮dowe. Ich misj膮 by艂a wsp贸lna praca nad wyprodukowaniem ekologicznego samochodu. Niestety program nie przyni贸s艂 zak艂adanych rezultat贸w. Prac臋 grupy wyprzedzi艂a Toyota, wypuszczaj膮c w 1997 roku na rynek Toyot臋 Prius. Natomiast Bill Clinton w 2001 roku w miejsce PNGV powo艂a艂 program FreedomCAR, kt贸ry skupia si臋 na nap臋dzie wodorowym.

Hybrydy w Polsce

Toyota Prius na nasz rynek wesz艂a w 2004 roku. Przez dziesi臋膰 kolejnych lat w Polsce sprzedano ponad 1000 egzemplarzy. Od 2012 roku mamy te偶 hybryd臋 Peugeot. Nast臋pne samochody tego typu pojawi艂y si臋 w ofertach Hondy czy Volkswagena. Do marca 2016 roku, samych Toyot hybrydowych sprzedano w Polsce 10 000.


Przygotowanie merytoryczne we wsp贸艂pracy z Moto Viktoria Szczecin

Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w
Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w z  Motoryzacja

2 komentarze

  1. kamila

    6 marca 2017 w 14:48

    czyli b臋dzie mniej pali艂 ni偶 te wszystkie auta?

    Odpowiedz

  2. Fipo

    6 marca 2017 w 14:49

    powinny

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Jazda po alkoholu – kara grzywny, czy wi臋zienie?

Jazda na podw贸jnym gazie kwalifikowana jako wykroczenie lub przest臋pstwo za kt贸r…