Strona domowa Aktualno┼Ťci Jak zdrowo prze┼╝y─ç ┼Üwi─Öta?

Jak zdrowo przeżyć Święta?

Mo┼╝liwo┼Ť─ç komentowania Jak zdrowo prze┼╝y─ç ┼Üwi─Öta? zosta┼éa wy┼é─ůczona
0
Jak zdrowo przeżyć Święta?

Okres ┼Üwi─ůt Bo┼╝ego Narodzenia to bez w─ůtpienia czas szczeg├│lnyÔÇŽ Te dni to dla wi─Ökszo┼Ťci z nas okazja do przebywania z bliskimi, a jednocze┼Ťnie swego rodzaju uczta w wymiarze duchowym. Niestety w wielu wypadkach doznaniom tym towarzyszy nadmierna konsumpcja, negatywnie odbijaj─ůca si─Ö p├│┼║niej na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Co zrobi─ç, aby w tym roku unikn─ů─ç podobnego scenariusza?

12 wigilijnych, niekoniecznie dietetycznych potraw, a w kolejne dni powt├│rka z udzia┼éem rozmaitych mi─Ös i nierzadko w towarzystwie alkoholu – spogl─ůdaj─ůc na ┼Üwi─Öta Bo┼╝ego Narodzenia z perspektywy dietetyka okazuje si─Ö, ┼╝e mamy tu do czynienia z du┼╝ym wysi┼ékiem dla naszego organizmu, kt├│ry musi sobie z tym wszystkim jako┼Ť poradzi─ç.

Co zatem nale┼╝y zrobi─ç, by unikn─ů─ç czyhaj─ůcych na nas w tym czasie pu┼éapek ┼╝ywieniowych?

Głodówkom mówimy nie!

– Jednym z cz─Ö┼Ťciej pope┼énianych b┼é─Öd├│w jest d┼éugie poszczenie. W rzeczywisto┼Ťci bowiem zawsze, nawet w trakcie postu, posi┼éki stanowi─ůce przecie┼╝ podstawowe ┼║r├│d┼éo energii powinny by─ç dostarczane co 3-4 godziny! – m├│wi Karolina Wr├│blewska, dietetyk Medicover Bia┼éystok.

To, ┼╝e powstrzymujemy si─Ö od spo┼╝ywania wyrob├│w mi─Ösnych nie oznacza, ┼╝e musimy rezygnowa─ç z regularnego jedzenia czy unikania przyjmowania jak┼╝e wa┼╝nych p┼éyn├│w. Z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů nie nale┼╝y wi─Öc g┼éodzi─ç si─Ö przez ca┼éy dzie┼ä tylko po to, by wieczorem zasi─ů┼Ť─ç do wigilijnej wieczerzy i, jak nakazuje tradycja, skonsumowa─ç wszystko, co znalaz┼éo si─Ö na stole.

– W ten spos├│b doprowadzamy bowiem do przepe┼énienia skurczonych restrykcyjnym postem ┼╝o┼é─ůdka i jelit, co mo┼╝e powodowa─ç niestrawno┼Ť─ç, wzd─Öcia, a tak┼╝e ÔÇ×zatkanieÔÇŁ naszego przewodu pokarmowego, prowadz─ůc do powstawania zapar─ç ÔÇô dodaje przedstawicielka Medicover Bia┼éystok.

Na szczeg├│lne ryzyko nara┼╝one s─ů przy tym osoby zmagaj─ůce si─Ö z zaburzeniami metabolicznymi (jak np. nowotwory, cukrzyca, nadci┼Ťnienie, dna moczanowa czy choroby hormonozale┼╝ne), a tak┼╝e seniorzy i kobiety podczas laktacji. Niedob├│r niezb─Ödnej do regeneracji energii grozi bowiem os┼éabieniem, pogorszeniem stanu zdrowia i zwi─Öksza ryzyko powik┼éa┼ä.

Bez po┼Ťpiechu i z umiarem

Podczas spo┼╝ywania ┼Ťwi─ůtecznych posi┼ék├│w warto zwr├│ci─ç uwag─Ö nie tylko na to co jemy, ale r├│wnie┼╝ jak to robimy. Niestety, najcz─Ö┼Ťciej za bardzo si─Ö przy tym spieszymy i nie prze┼╝uwamy dok┼éadnie wszystkich k─Ös├│w, co skutkuje os┼éabionym trawieniem. Podobne efekty przynosi prowadzenie rozmowy podczas jedzenia. W te Bo┼╝e Narodzenie celebrujmy zatem chwile, cieszmy si─Ö ┼Ťwi─ůtecznymi aromatami i delektujmy smacznymi potrawami bez zb─Ödnego po┼Ťpiechu.

– Kolejna rada dotyczy ilo┼Ťci jedzenia, kt├│re spo┼╝ywamy. By m├│c spr├│bowa─ç wszystkich pyszno┼Ťci, warto nak┼éada─ç sobie tylko po 1 ┼éy┼╝ce ka┼╝dego dania, a pomi─Ödzy kolejnymi dok┼éadkami robi─ç odpowiednie przerwy. W ten spos├│b b─Ödziemy mieli okazj─Ö skosztowania ka┼╝dej potrawy bez ryzyka wyst─ůpienia rewolucji pokarmowej ÔÇô podpowiada Karolina Wr├│blewska.

Do tego wszystkiego dochodzi obni┼╝ona aktywno┼Ť─ç fizyczna. Siedzenie za sto┼éem zmniejsza zapotrzebowanie energetyczne naszego organizmu, wi─Öc to, co zjadamy, nie jest na bie┼╝─ůco spalane. W efekcie d┼éugotrwa┼éa stagnacja prowadzi do os┼éabienia uk┼éadu kr─ů┼╝enia i wydolno┼Ťci oddechowej, powoduj─ůc uczucie senno┼Ťci i nadmiernego zm─ÖczeniaÔÇŽ Pami─Ötajmy zatem o odrobinie ruchu!

Lekki alkohol i drobny deser

Wbrew pozorom, w trawieniu nie pomo┼╝e nam towarzysz─ůcy jedzeniu alkohol ÔÇô zw┼éaszcza ten mocny. W rzeczywisto┼Ťci bowiem zak┼é├│ca on prac─Ö uk┼éadu trawiennego. Do spe┼énienia toastu warto wi─Öc si─Ögn─ů─ç po wytrawne czerwone ÔÇô lub nieco delikatniejsze, bia┼ée ÔÇô wino, z kt├│rym nasza w─ůtroba z pewno┼Ťci─ů poradzi sobie ┼éatwiej, ni┼╝ z nadmiarem ci─Ö┼╝kich, kolorowych mieszanek wysokoprocentowych.

– W tym miejscu nale┼╝y r├│wnie┼╝ wspomnie─ç o deserach. Podobnie, jak w przypadku innych potraw, tak┼╝e i tu najistotniejszy jest umiar ilo┼Ťciowy. Nadmiar s┼éodko┼Ťci prowadzi bowiem do nag┼éego wzrostu poziomu cukru i tym samym powoduje wahania metaboliczne ÔÇô przestrzega specjalista Medicover Bia┼éystok.

Je┼Ťli ju┼╝ decydujemy si─Ö si─Öga─ç po tego typu smako┼éyki, spo┼╝ywajmy je po daniach g┼é├│wnych. Dzi─Öki temu nasz organizm b─Ödzie m├│g┼é ┼éatwiej poradzi─ç sobie z nadbaga┼╝em energetycznym, a dodatkowo istnieje spora szansa, ┼╝e zjemy ich po prostu mniej.

Jak zatem widzimy, ÔÇ×pokarmowy ┼Ťwi─ůteczny maraton ┼╝ywieniowyÔÇŁ mo┼╝na prze┼╝y─ç nieco inaczej. Nie oznacza to jednak ┼Ťcis┼éego trzymania si─Ö jakiejkolwiek diety. Pami─Ötajmy, ┼╝e okres ten to przede wszystkim okazja do cieszenia si─Ö bogactwem smak├│w. A z┼éych nawyk├│w ┼╝ywieniowych nale┼╝y unika─ç przede wszystkim na co dzie┼ä ÔÇô a nie tylko od ┼Ťwi─Öta!

Pokaż więcej artykułów
Poka┼╝ wi─Öcej artyku┼é├│w z  Aktualno┼Ťci
Komentowanie zamkniete

Zobacz tak┼╝e

Maszyna do popcornu, dmuchany zamek – zobacz co jeszcze mo┼╝esz wynaj─ů─ç na sw├│j event!

Organizacja imprezy, niezale┼╝nie czy to przyj─Öcie urodzinowe, chrzciny, wesele c…