Strona domowa Zdrowie i Uroda Nie daj si─Ö jesienno-zimowym infekcjom

Nie daj si─Ö jesienno-zimowym infekcjom

1
0
Nie daj si─Ö jesienno-zimowym infekcjom

Jesie┼ä i zima to dla wi─Ökszo┼Ťci z nas okres obni┼╝onej odporno┼Ťci. W tym czasie zwykle musimy zmaga─ç si─Ö z r├│┼╝nymi infekcjami. Na ca┼ée szcz─Ö┼Ťcie do zbli┼╝aj─ůcej si─Ö wielkimi krokami zimy mo┼╝na si─Ö odpowiednio przygotowa─ç. Pozwoli nam to zminimalizowa─ç ryzyko zachorowa┼ä oraz u┼éatwi codzienne funkcjonowanie.

Jak powszechnie wiadomo ÔÇô nie ma niekorzystnej pogody, jest tylko ┼║le dobrany ubi├│r. Pierwszym krokiem do podniesienia naszej odporno┼Ťci w okresie jesienno-zimowym b─Ödzie wi─Öc przyswojenie sobie kilku prostych zasad dotycz─ůcych wyboru odzie┼╝y.

– Najcz─Östszym b┼é─Ödem (i w konsekwencji przyczyn─ů zwi─Ökszonej podatno┼Ťci na infekcje) jest niedostosowanie naszego ubioru do temperatury otoczenia. Pami─Ötajmy, by nie dopu┼Ťci─ç ani do zmarzni─Öcia, ani do przegrzania. Najlepszym na to sposobem jest ubieranie si─Ö na tzw. ÔÇ×cebulk─ÖÔÇŁ ÔÇô m├│wi dr n. med. Irena Bia┼éokoz ÔÇô Kalinowska z Medicover Bia┼éystok.

Nale┼╝y przy tym r├│wnie┼╝ pami─Öta─ç o odpowiedniej ochronie przed ch┼éodem dystalnych cz─Ö┼Ťci naszego cia┼éa ÔÇô g┼éowy, r─ůk i st├│p. Podstaw─ů zimowej garderoby powinny zatem by─ç ciep┼éa czapka, szalik, r─Ökawiczki, grube skarpety i odpowiednie buty.

W┼éa┼Ťciwy ubi├│r odgrywa du┼╝─ů rol─Ö tak┼╝e podczas aktywno┼Ťci na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu. A ┼╝e ruch wspomaga nasz uk┼éad odporno┼Ťciowy i pozytywnie oddzia┼éuje na samopoczucie, nie warto rezygnowa─ç z niego nawet zim─ů!

Temperatura i wilgotno┼Ť─ç

Z kolei po powrocie do domu z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů powinni┼Ťmy unika─ç przebywania w pomieszczeniach o zbyt wysokiej temperaturze. Dbajmy o to, by nie by┼éa ona wy┼╝sza ni┼╝ 22 stopnie Celsjusza. Nieco ch┼éodniej (ok. 18 stopni) mo┼╝e by─ç w sypialni, gdy┼╝ takie warunki podnosz─ů komfort snu. Z kolei temperatury rz─Ödu 24-25 stopni zarezerwowane s─ů jedynie dla ┼éazienki podczas k─ůpieli niemowl─ůt.

– D┼éugotrwa┼éy pobyt w zbyt nagrzanych miejscach wywo┼éuje bowiem podra┼╝nienie b┼éon ┼Ťluzowych dr├│g oddechowych, czego efektem jest katar, kaszel oraz chrypka. Co wi─Öcej, ciep┼ée i suche powietrze upo┼Ťledza naturalne mechanizmy obronne usuwania wirus├│w i bakterii, sprzyjaj─ůc szybkiemu rozwojowi infekcji ÔÇô dodaje specjalista Medicover Bia┼éystok.

W przegrzanym mieszkaniu mo┼╝emy r├│wnie┼╝ odczuwa─ç dyskomfort, irytacj─Ö, obni┼╝on─ů zdolno┼Ť─ç koncentracji, b├│le g┼éowy i zm─Öczenie. Cierpi przy tym te┼╝ nasza sk├│ra b─Öd─ůca przecie┼╝ ÔÇ×pierwsz─ů lini─ůÔÇŁ obrony przed czynnikami chorobotw├│rczymi.

– Opr├│cz samej temperatury, du┼╝e znaczenie ma tak┼╝e odpowiednia wilgotno┼Ť─ç powietrza (na poziomie 40-60%). Pami─Ötajmy wi─Öc o systematycznym wietrzeniu pomieszcze┼ä ÔÇô podpowiada dr n. med. Irena Bia┼éokoz ÔÇô Kalinowska.

Zwr├│─çmy uwag─Ö na diet─Ö

Kolejny aspekt to w┼éa┼Ťciwe od┼╝ywanie. O racjonalnej diecie powinni┼Ťmy pami─Öta─ç przez ca┼éy rok, jednak w okresie zimowym nabiera ona szczeg├│lnego znaczenia, wspomagaj─ůc nasz organizm przed wsz─Ödobylskimi wirusami i bakteriami chorobotw├│rczymi.

Podstaw─ů w tym wypadku s─ů regularnie spo┼╝ywane oraz prawid┼éowo zbilansowane pod wzgl─Ödem kaloryczno┼Ťci oraz zawarto┼Ťci witamin i minera┼é├│w posi┼éki. Zadbajmy o to, by w naszym jad┼éospisie nie zabrak┼éo zw┼éaszcza witamin A, B, C i D. Niezale┼╝nie od pogody nie powinni┼Ťmy wi─Öc stroni─ç od warzyw i owoc├│w (zar├│wno ┼Ťwie┼╝ych, jak i mro┼╝onych).

– Opr├│cz tego w urozmaiconej diecie przede wszystkim powinny si─Ö znale┼║─ç produkty bogate w ┼╝elazo (mi─Ösa, ryby, jaja, ro┼Ťliny str─ůczkowe, figi czy sezam), cynk i mied┼║ (w─ůtr├│bka ciel─Öca, owoce morza, pestki dyni, soja) oraz produkty (jogurty, kefiry, kiszone og├│rki i kapusta) ÔÇô wyja┼Ťnia przedstawicielka Medicover Bia┼éystok.

I dodaje: Pomocne b─Öd─ů r├│wnie┼╝ grzyby ÔÇô zawieraj─ůce ╬▓-glutany (substancje o udowodnionych┬á w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach immunomoduluj─ůcych) rodzime boczniaki lub egzotyczne shitake, kt├│re wspomog─ů nasz organizm. Do tego nale┼╝y pami─Öta─ç o odpowiednim nawodnieniu i sta┼éej obecno┼Ťci wody pomi─Ödzy posi┼ékami.

A co z suplementami?

Wiele os├│b w czasie jesienno-zimowym ch─Ötnie si─Öga po r├│┼╝norodne suplementy. W rzeczywisto┼Ťci jednak jedynym ÔÇ×wspomagaczemÔÇŁ, jaki w okresie od pa┼║dziernika do kwietnia nale┼╝y regularnie przyjmowa─ç, jest witamina D3. Jej niedob├│r zwi─Öksza bowiem nie tylko ryzyko infekcji, ale i wyst─ůpienia chor├│b autoimmunizacyjnych.

Wspomniana ju┼╝ dieta bogata w owoce i warzywa sprawia, ┼╝e spokojnie mo┼╝emy zrezygnowa─ç z preparat├│w wielowitaminowych. Je┼Ťli za┼Ť zdecydujemy si─Ö si─Ögn─ů─ç po suplementy z wyci─ůgami ro┼Ťlinnymi, zadbajmy o to, by by┼éy to produkty, kt├│rych skuteczno┼Ťci dowiod┼éy liczne badania naukowe.

W razie jakichkolwiek w─ůtpliwo┼Ťci zawsze warto te┼╝ swoj─ů decyzj─Ö skonsultowa─ç z lekarzem, kt├│ry u┼éatwi nam wyb├│r najlepszego sposobu na wzmocnienie uk┼éadu odporno┼Ťciowego.

Pokaż więcej artykułów
Poka┼╝ wi─Öcej artyku┼é├│w z  Zdrowie i Uroda

Jeden komentarz

  1. ula

    7 marca 2017 w 12:50

    ja polecam p├│j┼Ť─ç do lekarza, mi pom├│g┼é dobra─ç suplementy i by┼éo dobrze ­čśÇ

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Zobacz tak┼╝e

Ciekawostki o seksie

Wiele pyta┼ä i jeszcze wi─Öcej odpowiedzi. Ci─ůgle kto┼Ť ma jakie┼Ť pytania dotycz─ůce seks…