Strona domowa Motoryzacja Polska goni elektryczny ┼Ťwiat motoryzacji

Polska goni elektryczny ┼Ťwiat motoryzacji

1
0
BMW i3, najbardziej popularny model elektryczny w Polsce w 2015 r.

Do 2020 roku po ┼Ťwiatowych drogach ma porusza─ç si─Ö 10 mln elektrycznych samochod├│w. W tym czasie ÔÇ×zielone autaÔÇŁ stanowi─ç b─Öd─ů oko┼éo 1/3 sprzeda┼╝y na rynkach rozwini─Ötych i oko┼éo 1/5 sprzeda┼╝y w miastach kraj├│w rozwijaj─ůcych si─Ö.* W Polsce auta elektryczne i hybrydowe typu plug-in ciesz─ů si─Ö coraz wi─Öksza popularno┼Ťci─ů a w 2015 r nabywc├│w znalaz┼éo ju┼╝ ok. 400 pojazd├│w. W tym roku liczba ta mo┼╝e wzrosn─ů─ç nawet o 50%. To wynik wzrastaj─ůcej ┼Ťwiadomo┼Ťci u┼╝ytkownik├│w pojazd├│w i oszcz─Ödno┼Ťci.

Rynek nap─Ödza nie tyle ekologia, co ceny ropy, bonusy podatkowe (zastosowano je w Norwegii), poprawa parametr├│w pojazd├│w i mo┼╝liwo┼Ť─ç zmniejszenia koszt├│w utrzymania m.in. flot firmowych. Grup─Ö klient├│w stanowi─ů klienci indywidualni oraz firmy, strzeg─ůcy standard├│w ekologii i poziom├│w zu┼╝ycia paliwa w ramach flot firmowych.

W samej stolicy wzrost sprzeda┼╝y elektrycznych aut na przestrzeni trzech lat jest a┼╝ siedmiokrotny. W 2013 roku w Warszawie zarejestrowano 37 takich pojazd├│w, a w 2015 ju┼╝ 277.

Wed┼éug analiz Frost & Sullivan, brytyjskiej firmy badawczej, w 2016 r zostanie sprzedanych p├│┼é miliona samochod├│w nap─Ödzanych elektrycznie na ┼Ťwiecie, najwi─Öcej za┼Ť w Europie i Azji (Chiny). Bior─ůc pod uwag─Ö wyniki sprzeda┼╝y kwartalnej w 2015 (European Automobile Manufacturers Association 2015) w Polsce mo┼╝emy w 2015 roku przebi─ç barier─Ö 700 sztuk. To du┼╝o, cho─ç i tak prawie 9 krotnie mniej ni┼╝ w Niemczech. Konieczna jest rozbudowa sieci ┼éadowania EV (electric vehicles) w naszym kraju. Obecnie w Polsce mamy jedynie 150 takich punkt├│w. Wkr├│tce mo┼╝e si─Ö to zmieni─ç – np. w┼éadze Wroc┼éawia za┼éo┼╝y┼éy projekt budowy miejskiej sieci punkt├│w ┼éadowania EV, gdzie miasto dop┼éaca┼éoby 50% (do 20 tys. z┼é) za instalacj─Ö jednego terminalu. Komisja Europejska uzna┼éa to za priorytet swoich dzia┼éa┼ä w najbli┼╝szych latach.

Ro┼Ťnie sprzeda┼╝ elektrycznych pojazd├│w w Polsce

Spo┼Ťr├│d blisko 400 „elektryk├│w” sprzedanych w 2015 roku ponad 60% stanowi┼éy pojazdy serii BMW i3.

– Najbardziej popularnym modelem okaza┼é si─Ö BMW i3, kt├│ry prowadzi┼é praktycznie przez ca┼éy rok i zanotowa┼é blisko 30% wzrost sprzeda┼╝y. Model i8 stanowi obiekt zainteresowania pasjonat├│w motoryzacji lecz nie ma to tak du┼╝ego prze┼éo┼╝enia na sprzeda┼╝ liczbow─ů ÔÇô podkre┼Ťla Marcin S┼éomkowski, dyrektor generalny Inchcape Motor Polska, jedynego agenta iBMW w Polsce. Jak zaznacza, w┼Ťr├│d EV/PHEV bez zmian najlepiej sprzedaj─ů si─Ö modele z najwy┼╝szej p├│┼éki, gdzie cena nie odgrywa du┼╝ej roli.

Analitycy przewidywali ju┼╝ we wrze┼Ťniu ub.r. na podstawie danych BMW, ┼╝e koncern ten w ca┼éym roku 2015 nie powinien mie─ç problemu z przekroczeniem 25 tys. sprzedanych aut serii i3 i i8.

Nabywcami eko – pojazd├│w staj─ů si─Ö firmy i instytucje publiczne, kt├│re opr├│cz korzy┼Ťci ekologicznych, dostrzegaj─ů szans─Ö na znaczn─ů optymalizacj─Ö koszt├│w u┼╝ytkowania floty.

Ekologicznie i tanio

Najwi─Öcej oszcz─Ödno┼Ťci przyniesie brak wydatk├│w na paliwo. Przyjmuje si─Ö, ┼╝e koszt przejechania jednego kilometra samochodem elektrycznym jest ┼Ťrednio ponad 6-krotnie mniejszy ni┼╝ analogicznym pojazdem nap─Ödzanym silnikiem spalinowym. Do tego dochodz─ů ni┼╝sze koszty ubezpieczenia oraz serwisowania. – Co za tym idzie, w przypadku rozbudowanych flot pojazd├│w wydatki mog─ů zmale─ç nawet o kilkadziesi─ůt procent ┬áÔÇô podkre┼Ťla prezes Inchcape Motor Polska

Dla Polski przyk┼éadem mo┼╝e by─ç Holandia, gdzie Amsterdam Airport kupi┼é 160 pojazd├│w elektrycznych, obs┼éuguj─ůcych lotnisko, ze wzgl─Ödu ni┼╝sze koszty i redukcj─Ö emisji spalin. Ale nawet w Stanach Zjednoczonych, gdzie paliwo jest tanie (0,8 USD/ litr), przedsi─Öbiorstwa taks├│wkowe decyduj─ů si─Ö na samochody elektryczne. Bo im si─Ö to coraz bardziej op┼éaca.

Eksperci rynku motoryzacyjnego s─ů zgodni, ┼╝e w Polsce taka tendencja po┼é─ůczona z wzrastaj─ůcym zainteresowaniem firm flotami pojazd├│w ta┼äszych w eksploatacji, mog─ů przyczyni─ç si─Ö do dynamicznego rozwoju segmentu i przekroczenia bariery 1000 sztuk w ci─ůgu najbli┼╝szych 18 miesi─Öcy.

Polska musi jednak pokona─ç dystans dziel─ůcy j─ů od Europy. Po krajowych drogach wiele starych, nieekologicznych aut. Wed┼éug ostatnich raport├│w, oko┼éo 71% wszystkich samochod├│w na polskich drogach to auta maj─ůce 10 lub wi─Öcej lat. Jednocze┼Ťnie tylko 4% ma mniej ni┼╝ 2 lata. Dla por├│wnania w Niemczech samych samochod├│w EV/PHEV zarejestrowano w 2014r. 13.049 z czego 8,5 tys. elektrycznych!

Mi─Ödzynarodowa agencja badawcza Navigant Research prognozuje, ┼╝e do 2023 samochody elektryczne b─Öd─ů stanowi─ç 2,4 proc. sprzeda┼╝y pojazd├│w nowej generacji na ┼Ťwiecie. Z kolei ┼Ťwiatowy rynek samochod├│w osobowych o nap─Ödzie elektrycznym mo┼╝e zanotowa─ç wzrost sprzeda┼╝y z 2,7 mln w 2014 r do 6,4 mln w 2023 roku.


* Raport Deloitte, 2015

Pokaż więcej artykułów
Poka┼╝ wi─Öcej artyku┼é├│w z  Motoryzacja

Jeden komentarz

  1. kami

    28 marca 2017 w 11:00

    autko wygl─ůda super ­čÖé

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Zobacz tak┼╝e

Jazda po alkoholu – kara grzywny, czy wi─Özienie?

Jazda na podw├│jnym gazie kwalifikowana jako wykroczenie lub przest─Öpstwo za kt├│r…