Strona domowa Aktualno┼Ťci Studenci piel─Ögniarstwa w ca┼éej Polsce b─Öd─ů szkoli─ç si─Ö w nowoczesnych laboratoriach symulacji medycznych

Studenci piel─Ögniarstwa w ca┼éej Polsce b─Öd─ů szkoli─ç si─Ö w nowoczesnych laboratoriach symulacji medycznych

1
0
Studenci piel─Ögniarstwa w ca┼éej Polsce b─Öd─ů szkoli─ç si─Ö w nowoczesnych laboratoriach symulacji medycznych

W planie jest uruchomienie 30 specjalistycznych centr├│w symulacji medycznych, w kt├│rych przysz┼ée piel─Ögniarki i po┼éo┼╝ne b─Öd─ů mog┼éy szlifowa─ç swoje umiej─Ötno┼Ťci bez ryzyka i konsekwencji. Do dyspozycji uczelnie medyczne zyskaj─ů zaawansowane technologicznie ÔÇ×sztuczne szpitaleÔÇŁ wyposa┼╝one w specjalne elektroniczne fantomy reaguj─ůce na podawanie lek├│w czy decyzje personelu. Szykuje si─Ö prze┼éom w kszta┼éceniu.

Podobne miejsce dzia┼éa ju┼╝ zreszt─ů od ponad 3 lat w Suwa┼ékach. To wci─ů┼╝ najnowocze┼Ťniejszy w Europie o┼Ťrodek tego typu, dysponuj─ůcy wyposa┼╝onym w prawdziw─ů aparatur─Ö i sprz─Öt ÔÇ×szpitalemÔÇŁ wraz z sal─ů operacyjn─ů, zabiegow─ů, porodow─ů, a nawet SOR-em i zaawansowanym ambulansem.

Wszystko to funkcjonuje w warunkach laboratoryjnych, cho─ç nie w strukturach uczelni wy┼╝szej ale w Parku Naukowo ÔÇô Technologicznym, gdzie zamiast ludziom, szkol─ůcy si─Ö w nim studenci ale te┼╝ do┼Ťwiadczeni ju┼╝ lekarze czy piel─Ögniarki, pomagaj─ů fantomowym ÔÇ×pacjentomÔÇŁ w ramach najr├│┼╝niejszych scenariuszy.

I to w┼éa┼Ťnie tam – w pomieszczeniach suwalskiego Laboratorium Symulacji Medycznych – oraz w cz─Ö┼Ťci konferencyjnej miejscowego Parku, w miniony weekend spotkali si─Ö przedstawiciele kilkudziesi─Öciu polskich uczelni wy┼╝szych na specjalnej konferencji, po┼Ťwi─Öconej temu wyj─ůtkowemu projektowi.

Wizja stworzenia nowoczesnego zaplecza skutecznie wspomagaj─ůcego kszta┼écenie przysz┼éych kadr dla s┼éu┼╝by zdrowia nie jest zreszt─ů zbyt odleg┼éa. W ┼é─ůcznie 30 polskich uczelniach, kt├│re zdecyduj─ů si─Ö przyst─ůpi─ç do projektu ÔÇ×Rozw├│j Kompetencji Piel─ÖgniarskichÔÇŁ realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozw├│j na lata 2014-2020 r., zostan─ů zbudowane Monoprofilowe Centra Symulacji Medycznych.

Jak wyja┼Ťnia┼é Robert Pa┼éka, kieruj─ůcy suwalskim o┼Ťrodkiem, udzia┼é w projekcie ÔÇ×Rozw├│j Kompetencji Piel─ÖgniarskichÔÇŁ pozwoli uczelniom uzyska─ç znaczny post─Öp w zakresie edukacji oraz umo┼╝liwi rozw├│j infrastruktury edukacyjnej. W ramach programu zostanie przyznane dofinansowanie dla 30 podmiot├│w kszta┼éc─ůcych piel─Ögniarki i po┼éo┼╝ne z grona zakwalifikowanych do udzia┼éu.

Dzi─Öki uczestnictwu w projekcie, b─Ödzie mo┼╝liwe sfinansowanie adaptacji i dostosowania obiekt├│w oraz infrastruktury technicznej sal dydaktycznych, zakup wyposa┼╝enia dydaktycznego, a przede wszystkim zaawansowanych symulator├│w medycznych. Do dyspozycji b─Öd─ů r├│wnie┼╝ ┼Ťrodki na przeprowadzenie szkole┼ä dla odpowiedniej liczby wyk┼éadowc├│w oraz pracownik├│w obs┼éugi technicznej.

– Efektem udzia┼éu w programie b─Ödzie stworzenie Programu Rozwoju Uczelni w zakresie kszta┼écenia piel─Ögniarek i po┼éo┼╝nych, co oczywi┼Ťcie b─Ödzie z kolei wymaga┼éo wprowadzenia nowych metod kszta┼écenia z wykorzystaniem symulacji medycznej o r├│┼╝nym stopniu zaawansowania. Szykuje si─Ö wi─Öc prawdziwy prze┼éom, kt├│ry mo┼╝na wr─Öcz nazwa─ç rewolucj─ů jako┼Ťciow─ů ÔÇô m├│wi przedstawiciel Laboratorium Symulacji Medycznych w Suwa┼ékach.

Wst─Öpem dla realizacji projektu by┼é specjalny audyt zrealizowany na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, kt├│rego celem by┼éo rozpoznanie mo┼╝liwo┼Ťci wdro┼╝enia tego rodzaju programu w warunkach polskich o┼Ťrodk├│w akademickich. Raport na ten temat opracowa┼é zesp├│┼é ekspert├│w, w kt├│rego pracach brali udzia┼é specjali┼Ťci z suwalskiego Laboratorium.

Audyt trwa┼é od lipca do listopada ubieg┼éego roku. Propozycj─Ö skierowano do 59 plac├│wek kszta┼éc─ůcych piel─Ögniarki i – lub po┼éo┼╝ne. Gotowo┼Ť─ç do udzia┼éu zadeklarowa┼éo 46 z nich, jednak trzy nie spe┼éni┼éy minimalnych wymaga┼ä na┼éo┼╝onych przez Ministerstwo Zdrowia dotycz─ůcych akredytacji resortu do prowadzenia jednego z tych dw├│ch kierunk├│w. Finalnie badaniu poddano 41 o┼Ťrodk├│w w kraju.

Zesp├│┼é audytor├│w ocenia┼é stan prowadzenia dzia┼éa┼ä dydaktycznych, ilo┼Ť─ç student├│w, kadry dydaktycznej oraz program├│w studi├│w w zakresie kszta┼écenia praktycznego, stan istniej─ůcej bazy dydaktycznej, w kt├│rych prowadzone jest kszta┼écenie praktyczne. Oceniano tak┼╝e informacje o kierunkach rozwoju uczelni, planach rozwojowych bazy, ilo┼Ťci student├│w, kadry oraz program├│w studi├│w w zakresie kszta┼écenia praktycznego w zwi─ůzku z planowanym prowadzeniem zaj─Ö─ç metodami symulacji medycznej. Dodatkowo analizowano informacje o planowanych inwestycjach, remontach, przebudowach, uzupe┼énieniu lub wymianie instalacji w obiektach, pomieszczeniach w kt├│rych b─Ödzie prowadzone kszta┼écenie praktyczne z uwzgl─Ödnieniem metod symulacji medycznej.

Wszystkie audytowane uczelnie spe┼éni┼éy wymagania dotycz─ůce utworzenia i prowadzenia Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej co oznacza, ┼╝e mog─ů ju┼╝ zg┼éasza─ç sw├│j akces do projektu. Tyle tylko, ┼╝e miejsc dla wszystkich ch─Ötnych nie wystarczy.

Podczas suwalskiej konferencji uczestnicy mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania zasad i warunk├│w udzia┼éu w projekcie, zapoznali si─Ö r├│wnie┼╝ z wnioskami p┼éyn─ůcymi z przeprowadzonego audytu. Uczestnicy konferencji reprezentuj─ůcy kilkadziesi─ůt o┼Ťrodk├│w akademickich z ca┼éego kraju mogli jednak przede wszystkim pozna─ç zasady organizacji i tworzenia takiego laboratorium, a przede wszystkim przekona─ç si─Ö jak w praktyce funkcjonuje tego rodzaju miejsce.

Pokaż więcej artykułów
Poka┼╝ wi─Öcej artyku┼é├│w z  Aktualno┼Ťci

Jeden komentarz

  1. Jakubo

    6 marca 2017 w 13:03

    w ko┼äcu s─ů takie plac├│wki, gdzie mo┼╝na podnosi─ç swoje kwalifikacje i wiedz─Ö

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Zobacz tak┼╝e

Nasz zwi─ůzek si─Ö rozpada

Rozpad zwi─ůzku, rozw├│d – nie jest niczym przyjemnym. Czasami jednak tak si…