Telefon na kartę w firmie - czy to możliwe?

Telefon na kartę w firmie – czy to możliwe?

Telefon komórkowy to narzędzie niezbędne każdej firmie, niezależnie od profilu działalności czy jej wielkości. O ile jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość przedsiębiorców decydowała się na objęcie firmowych numerów jednym z licznie dostępnych programów abonamentowych, o tyle od jakiegoś już czasu rośnie wśród polskich firm popularność rozwiązań typu pre-paid. Jeżeli i Ty rozważasz rezygnację z abonamentu i włączenie do listy swoich telefonów firmowych numeru na kartę, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem!

Czy warto?

Oferty dla biznesu u praktycznie wszystkich operatorów zdecydowanie kuszą swoimi zaletami. Tego rodzaju propozycje zazwyczaj nie tylko obejmują możliwość korzystania z naprawdę dobrych telefonów – zazwyczaj to właśnie klienci biznesowi zyskują możliwość zakupu rynkowych nowinek w wyjątkowo dobrych cenach. Dodatkowo, oferty abonamentowe dla biznesu często oznaczają wyjątkowo dobre stawki abonamentu, o których odbiorca indywidualny mógłby jedynie pomarzyć. Biorąc pod uwagę fakt, iż utrzymanie telefonu w kosztach firmy stanowi zazwyczaj naprawdę niewielki procent budżetu, zdaje się to być rozwiązaniem idealnym. Gdzie zatem jest tu miejsce dla telefonu na kartę?

Zalety rozwiązań pre-paid

Telefon na kartę, który jeszcze do niedawna wydawał się być rozwiązaniem zaprojektowanym idealnie dla potrzeb młodych osób bez stałego źródła dochodu powoli staje się bardzo popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców. Na początek warto określić, jak wygląda kwestia rozliczenia wydatków na doładowania w ogólnych kosztach firmy.

Artykuł 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podkreśla, iż jeżeli telefon komórkowy użytkowany jest w firmie do prowadzenia działalności gospodarczej, to wszelkie wydatki związane zarówno z jego zakupem, jak i użytkowaniem można zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu. Innymi słowy, można taki wydatek rozliczyć jako koszty firmy. Co ważne, nie ma tu znaczenia czy telefon objęty jest systemem pre-paid (czyli tak zwany telefon “na kartę”) czy też może jest to telefon na abonament.

W przypadku rozwiązań abonamentowych dokumentacja comiesięcznych wydatków na użytkowanie telefonu jest banalnie prosta (wystarczy przedstawienie fiskusowi faktur od operatora). A jak to wygląda w kontekście telefonów na kartę?

Najprostszym sposobem jest oczywiście przekazanie organom podatkowym dokumentów potwierdzających zakup tego rodzaju usług. Faktury z zakupu doładowań powinny być przy tym odpowiednio opisane – na przykład, ze wskazaniem kiedy konkretny numer telefonu został doładowany. Dodatkowo, przy wyborze operatora warto sprawdzić, czy oferuje on możliwość przedstawienia listy połączeń (billingów) dla telefonów na kartę – pomoże to w ewentualnym sporze z organami podatkowymi.

Ile telefonów można wziąć na firmę?

W polskim prawie podatkowym nie ma określonej liczby telefonów/numerów używanych jako firmowe. Jeżeli każdy z nich stosowany będzie do celów służbowych i będzie to odpowiednio udokumentowane przed organami podatkowymi, to właściwie liczba telefonów jest nieograniczona. Co ważne, nawet w firmie jednoosobowej telefony mogą być użytkowane praktycznie bez jakichkolwiek limitów – zarówno w przypadku rozwiązań na kartę, jak i abonamentowych.

Dlaczego warto wybrać telefon na kartę?

Telefony na kartę w firmie mogą być znacznie lepszym rozwiązaniem niż propozycje abonamentowe. Warto pamiętać o tym, że oferty na rynku stale się zmieniają i co chwilę pojawiają się coraz to lepsze i tańsze taryfy do wykorzystania. To właśnie w tym kontekście przejawia się przewaga rozwiązań typu pre-paid – posiadacza takiego telefonu nie wiążą żadne umowy, a co za tym idzie, w każdej chwili bez najmniejszego problemu można wybrać tańszą ofertę. Analogiczne postępowanie w przypadku telefonu na abonament jest zwyczajnie niemożliwe – zazwyczaj, zmiana postanowień umowy czy nawet jej całkowite zerwanie wiąże się z ogromnymi karami umownymi lub koniecznością dalszego pokrywania przewidzianych w niej kosztów użytkowania telefonu. W rezultacie, nawet jeżeli uda się po kilku miesiącach trwania abonamentu znaleźć tańsze rozwiązanie, skorzystanie z niego będzie praktycznie niemożliwe.

Podsumowanie

Telefon na kartę w firmie? Może to być całkiem ciekawe rozwiązanie pod kątem kosztów. Generalnie, im mniejsza firma tym mniej atrakcyjne stawki propozycji operatorów w zakresie abonamentu, dlatego osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą powinny szczególnie zainteresować się rozwiązaniami typu pre-paid. A co równie ważne, korzystanie z telefonu na tej zasadzie jest równie wygodne co comiesięczne opłacanie abonamentu.


Artykuł powstał we współpracy z https://agadka24.pl/