Samochód w leasingu - fakty i mity na temat finansowania auta

Samochód w leasingu – fakty i mity na temat finansowania auta

Wokół zagadnienia, jakim jest samochód w leasingu, narosło wiele mitów – nie wszystkie informacje przekazywane przez samozwańczych ekspertów mają pokrycie w rzeczywistości. Poniżej przyjrzymy się kilku najczęściej spotykanym opiniom na ten temat i ustalimy, które z nich są prawdziwe, a które nie.

Leasing jest dostępny tylko dla firm

Mit. Od 2011 roku, na mocy ustawy deregulacyjnej, prawo do leasingowania aut mają również osoby fizyczne. Usługę, w której leasingobiorcą jest prywatna osoba, nazywamy leasingiem konsumenckim. W Polsce liczba samochodów w leasingu konsumenckim rośnie wraz z upowszechnianiem się wiedzy, że taka opcja istnieje.

Koszt finansowania samochodu w leasingu może być wyższy w porównaniu z tradycyjnym zakupem

Fakt. Umowy leasingowe są bardzo zróżnicowane, również pod względem ceny, ale każdy leasingodawca, by świadczenie usługi mu się opłacało, musi do ceny auta doliczyć prowizje i opłaty. W ostatecznym rozrachunku koszt finansowania będzie wyższy, warto jednak zaznaczyć, że auto może mieć niższą cenę dzięki wynegocjowanym stawkom u dealerów

Wykup samochodu nie jest obowiązkowy

Fakt. Wykup auta stanowi nasze prawo, a nie obowiązek. Jeśli nie zdecydujemy się na wykup, jedyną konsekwencją z tego tytułu będzie pozostanie praw własności auta po stronie leasingodawcy i to, że pieniądze, które co miesiąc wpłacaliśmy na jego rzecz jako raty leasingowe, będą po prostu opłatą za użytkowanie samochodu.

Z samochodu w leasingu może korzystać cała rodzina

Mit. Udzielając usługi leasingu przedsiębiorstwo przyznaje prawo do użytkowania samochodu konkretnej osobie. Jeśli będziemy chcieli, aby autem mógł dysponować ktoś jeszcze, za każdego kolejnego kierowcę będzie trzeba dodatkowo zapłacić. Właśnie dlatego mówi się, że samochód w leasingu to opcja przede wszystkim dla tych, którzy chcą go użytkować samodzielnie.

Im niższa rata, tym wyższa kwota odkupu

Fakt. Firmom leasingowym zależy przede wszystkim na ostatecznym zysku, opłaty są rozłożone pomiędzy raty a odkup w bardzo różnych proporcjach. Przy wysokich ratach kwota odkupu może wynosić zaledwie 1% rynkowej wartości pojazdu, przy niskich – nawet 50%.

Leasingodawcy negocjują tylko z dużymi firmami

Mit. Negocjacjom podlega każda umowa leasingowa i nie ma tu znaczenia, czy leasingobiorcą jest klient korporacyjny, małe lub średnie przedsiębiorstwo czy też osoba fizyczna. To prawda, że im większa jest nasza moc negocjacyjna (wysoka kwota transakcji, głośna marka), tym więcej mamy szans na ustępstwa ze strony leasingodawcy, jednak nawet, jeśli jesteśmy zwykłym kierowcą, możemy ustalić np. obniżenie raty w zamian za wydłużenie czasu trwania umowy i zwiększenie kwoty odkupu.

Samochód w leasingu to więcej formalności w przypadku szkody

Prawda. Zarówno, jeśli chodzi o szkody z OC sprawcy, jak i z naszego AC. Jeśli samochód w leasingu został poszkodowany, to zanim przystąpimy do naprawy, będziemy musieli dostarczyć zgodę leasingodawcy na naprawę. W przypadku szkody z AC w niektórych firmach wymagane jest zgłoszenie zarówno do ubezpieczyciela, jak i leasingodawcy, co często oznacza wypełnienie dwóch różnych formularzy.