Dropshipping. Na czym polega ten model biznesowy?

Dropshipping. Na czym polega ten model biznesowy?

Czy można prowadzić sklep nie posiadając nawet metra przestrzeni magazynowej? Jak się okazuje – tak.

Założenie sklepu stacjonarnego to zwykle poważna inwestycja. Zupełnie inaczej jest jednak w przypadku sklepu internetowego. Zwłaszcza dziś, kiedy domeny i usługi hostingowe są naprawdę tanie, zaś korzystając z ofert takich jak ta przygotowana przez www.sitepromotor.com.pl, płatność za niezbędne oprogramowanie można rozłożyć na dogodne, łatwe w spłacie raty. A na tym możliwość optymalizacji kosztów wcale się nie kończą.

Jak się bowiem okazuje, do prowadzenia e-sklepu wcale nie jest potrzebny magazyn. Wszystko dzięki stosunkowo nowemu modelowi sprzedaży – dropshippingowi, który udowadnia, że handlować towarami możesz nawet wtedy, gdy nie posiadasz ich na stanie. Jak to możliwe? W jaki sposób działają sklepy, których właściciele postawili na ten model?

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to spełnienie marzeń pokoleń handlowców i specjalistów ds. zaopatrzenia. Zasada działania e-sklepów korzystających z tego modelu jest banalnie prosta – nie posiadają one magazynów ani też nie przepakowują i nie wysyłają do klientów zamówionych towarów. Zarówno przygotowanie zamówienia, jak i dostarczenie go do odbiorcy spoczywa w tym przypadku na dostawcy, z którym sklep związany jest specjalną umową.

Wbrew pozorom na takim rozwiązaniu korzystają zarówno sklep, jak i dostawca. Ten pierwszy nie musi przejmować się kwestiami związanymi z utrzymaniem magazynu i jego zaopatrzeniem, koncentrując się na tym, co najważniejsze – dotarciu do klienta i jego bezpośredniej obsłudze. Dostawca natomiast korzysta z wypracowanych przez sklep rozwiązań, znajdując większy zbyt dla swoich produktów.

Pośrednictwo czy własny sklep?

Dropshipping może przybrać jedną z dwóch postaci. Pierwsza to sprzedaż towarów pod szyldem sklepu. W tym przypadku umowa sprzedaży zawarta jest ze sklepem, to na nim więc spoczywa odpowiedzialność za dotrzymanie jej warunków, obsługę klienta, dostarczenie paczki czy ochronę podanych przez niego danych osobowych. I to bez względu na to, kto rzeczywiście zajmuje się przygotowaniem przesyłki.

Druga opcja to natomiast pośrednictwo w kontaktach między klientem, a dostawcą. Ten model jest szczególnie wygodny dla sklepu, który odpowiada wyłącznie za komunikację między dwoma stronami umowy. Doręczenie paczki, rozliczenie, a także ewentualne zwroty to zaś domena dostawcy, który podpisuje umowę z klientem i wystawia dla niego fakturę. Decydując się na to rozwiązanie, właściciel sklepu musi wyraźnie zaznaczyć, jaką funkcję pełni w transakcji.

Jak uniknąć problemów?

Bez względu na to, który model wybierzemy, w przypadku ewentualnych problemów klient prawdopodobnie będzie kontaktował się ze sklepem. Oznacza to, że jeśli dostawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków, straty wizerunkowe poniesie przede wszystkim sklep.

By zabezpieczyć się na taką ewentualność, profesjonalne sklepy internetowe, decydując się na dropshipping powinny spisać umowę, w której szczegółowo opisane będą wszystkie warunki współpracy. Ważne są zwłaszcza takie kwestie jak przekazanie dostawcy zamówień, reguły przygotowania i wysyłania towarów, odpowiedzialność za zwroty oraz metoda rozliczeń. Niezbędny będzie też zapis dotyczący przekazania danych osobowych klientów.