O integracji zespołu zaczęto mówić szerzej kilkanaście lat temu, gdy w Polsce pojawiły się międzynarodowe korporacje, znające tenże temat od podszewki. Przedsiębiorcy zdali sobie sprawę, że zintegrowany, współpracujący ze sobą zespół to klucz do do sukcesu całej firmy. Na czym dokładnie polega integracja pracowników i jakie korzyści przynosi firmie?
Integracja podstawą zarządzania zespołem
Od integracji trudno dziś uciec, i to bez względu na to, czy prowadzimy jedynie niewielką, lokalnie działającą firmę, czy też duże, dobrze prosperujące przedsiębiorstwo. Jest ona podstawą nie tylko do tego, aby poszczególni członkowie zespołu mogli się ze sobą komunikować w bardziej efektywny sposób, lecz również do prawidłowego zarządzania kapitałem ludzkim. Manager czy kierownik zespołu musi dobrze poznać osoby, z którymi pracuje i którymi zarządza – ważne są ich umiejętności, słabe oraz mocne strony, a także chęci rozwoju zawodowego. Warto mieć na uwadze, że działania, mające na celu integrację pracowników, powinny być przeprowadzane regularnie. Na początek jednak konieczne jest określenie celów, sposobów oraz możliwości, w tym także finansowych, pracodawcy.
Jak zintegrować pracowników?
Istnieje wiele sposobów na to, aby pracownicy mogli lepiej się poznać, a jednocześnie zintegrować. Niegdyś bardzo popularne były imprezy integracyjne, które zwykle odbywały się poza godzinami pracy. Niemniej jednak nie każdy pracownik mógł w nich uczestniczyć, dlatego też dobrym pomysłem jest zorganizowanie od czasu do czasu dnia, w którym zamiast do komputerów, pracownicy zasiadają do wspólnych zadań. Integrację w najprostszej formie można przeprowadzić w siedzibie firmy. Pracownicy dostają do wykonania konkretne zadania, przy których muszą ściśle współpracować. Większe zespoły dobrze jest podzielić na grupy, które co jakiś czas zmienią swój skład. Dobrym pomysłem na integrację będą także wycieczki jednodniowe bądź różnego typu gry miejskie. Wszystkie te aktywności wymagają od poszczególnych osób współpracy oraz pokazania swoich mocnych stron. Ciekawym rozwiązaniem jest wspólne tworzenie biznesplanu czy opracowywanie koncepcji rozwoju przykładowego przedsiębiorstwa. Integracja w nieco mniej merytorycznej wersji może zakładać stworzenie wspólnego przedstawienia teatralnego bądź zainscenizowanie pewnych wydarzeń. Wiele zależy tutaj od podejścia samego zespołu i jego liczebności.
Dlaczego warto postawić na efektywną integrację?
Integracja pracowników może przynieść firmie niemałe korzyści. Powszechnie wiadomo, że wśród znanych sobie ludzi pracuje się o wiele lepiej, zatem zgrany zespół potrafi stworzyć niesamowitą atmosferę w miejscu pracy. Ponadto, integracja pozwala:
- poznać mocne i słabe strony każdego pracownika,
- odkryć nowe umiejętności,
- nawiązać nowe relacje,
- usprawnić komunikację w zespole,
- wyłonić nowego lidera.
Zintegrowanym zespołem o wiele łatwiej zarządzać, na przykład na etapie delegowania zadań. Ponadto, osoby, które wiedzą o sobie więcej, są w stanie w krótszym czasie rozwiązywać problemy, wynikające z przebiegu konkretnego procesu czy występowania tak zwanych wąskich gardeł, utrudniających codzienną pracę. Ważne, aby działania integracyjne przeprowadzać regularnie, i to bez względu na to, czy w zespole pojawiają się nowi członkowie, czy też jego skład jest stały. Warto mieć na uwadze, że nowoczesne narzędzia komunikacyjne pozwalają przeprowadzać integrację pracowników, nawet jeśli ci pracują wyłącznie zdalnie bądź w modelu hybrydowym, mając tym samym niewielkie szanse na bliższe poznanie się.
Dowiedz się więcej na pracowniagier.com
Leave a Reply