Płyny niskokrzepnące – skład, właściwości, normy, zastosowanie.

Wszelkie instalacje, bez względu na miejsce lokalizacji, przeważnie wypełnione są odpowiednią cieczą. Taka substancja odpowiedzialna jest za przewodnictwo ciepła albo za schładzanie całego systemu. Jedną z takich cieszy, są płyny niskokrzepnące, które charakteryzują się niezwykle unikalnymi właściwościami. Znajdują one wszechstronne zastosowanie w różnorodnych instalacjach.

Czym są płyny niskokrzepnące?

Płyny niskokrzepnące to produkty od wielu lat dostępne na polskim rynku. W ostatnich latach stały się one bardzo popularne. Rosnące zainteresowane tymi produktami wynika głównie z wymagań współczesnych instalacji. Aby zagwarantować im jak najlepsze parametry, konieczne jest zastosowanie różnorodnych materiałów. Niestety, nie wszystkie z nich są w stanie zapewnić pożądaną trwałość oraz odporność na szkodliwe warunki, jakie panują we wnętrzach instalacji. Rozwiązaniem problemów są właśnie płyny niskokrzepnące, które mogą skutecznie przewodzić ciepło, jak i chłodzić. Oprócz tego są one w stanie ochraniać delikatne części konstrukcyjne, jakie są obecne w instalacjach.

Co znajduje się w składzie płynów niskokrzepnących?

Tego rodzaju produkty stosowane w instalacjach samochodowych, zawierają w składzie takie substancje, jak:

  • regulatory pH i rezerwy alkalicznej,
  • substancje zagęszczające,
  • inhibitory korozji,
  • glikol monoetylowy,
  • wodę,
  • substancje przeciwpienne i barwiące.

Jakie są najważniejsze właściwości płynów niskokrzepnących?

Substancją bazową płynów niskokrzepnących jest glikol, z uwagi na to, są to produkty niezamarzające. Można je stosować w zakresie temperatur od -35 stopni do 100 stopni Celsjusza. Ciecie te ochraniają instalację przed rdzewieniem, kumulowaniem osadu i kamienia. Ich właściwości antykorozyjne wynikają z obecności inhibitorów. Dzięki stosowaniu tych płynów instalacje mogą pracować bez częstych usterek. Warto podkreślić, że współczesne instalacje narażone są w znacznym stopniu na korozję. Wynika to z faktu zastosowania różnych materiałów, a zwłaszcza wielu metali. Wzajemnie na siebie wpływają, co podnosi ryzyko korozji, która obejmuje całą powierzchnię urządzenia, także jego zakamarki. Kamień kumulujący się na urządzeniach jest często przyczyną awarii, ponadto zwiększa zużycie energii. Co ważne, substancje znajdujące się w składzie płynów niskokrzepnących nie wchodzą w reakcje z zastosowanymi materiałami w produkcji:

  • systemów solarnych,
  • układów chłodzenia,
  • urządzeń tryskaczowych,
  • pomp ciepła,
  • układów centralnego ogrzewania,
  • systemów klimatyzacyjnych,
  • systemów grzewczych.

Wysokiej jakości płyny niskokrzepnące są nietoksyczne, ale również w żaden sposób nie zagrażają środowisku naturalnemu.

Płyny niskokrzepnące- normy

W Polsce do oceny właściwości fizykochemicznych płynów niskokrzepnących do chłodnic samochodowych stosuje się dwie normy. Mowa tutaj o normie PN-C-40007:2000 i NO-91-A233, a także warunkach technicznych WT-ITS/3/94-ZLG. Ponadto, sami producenci pojazdów stworzyli także swoje własne specyfikacje, jak: Peugeot B71 5110, Ford WSS-M97B44-D, Renault 41-01-001 typ D, Fiat 55523.

Gdzie wykorzystuje się płyny niskokrzepnące?

Płyny niskokrzepnące wykorzystuje się przede wszystkim w układach chłodzenia wszelkich pojazdów mechanicznych. Z uwagi na temperaturę krzepnięcia, która wynosi nawet -75 stopni doskonale odgrywa swoją rolę i może przebywać w układzie, nawet w przypadku bardzo mroźnych zim. Płyny te używane są również w układach chłodniczych, grzewczych, solarnych, klimatyzacji czy hydrauliki siłowej. Jeśli chodzi o takie sprzęty, należy pamiętać o tym, aby ciecz była zawsze świeża. W starych substancjach rośnie temperatura krystalizacji oraz prędkość korozji części konstrukcyjnych. Właśnie dlatego podczas czyszczenia układów klimatyzacji wykonuje się też wymianę płynu niskokrzepnącego na nowy, czy też wykonuje się jego regenerację.

Dowiedz się więcej na https://www.artbor.pl/