Strona domowa Aktualno艣ci Warszawa rozbudowuje sie膰 stacji dla samochod贸w elektrycznych

Warszawa rozbudowuje sie膰 stacji dla samochod贸w elektrycznych

1
0
Warszawa rozbudowuje sie膰 stacji dla samochod贸w elektrycznych

Warszawa ma najwi臋kszy odsetek elektrycznych samochod贸w w kraju pomimo ograniczonej infrastruktury i przywilej贸w dla w艂a艣cicieli tych pojazd贸w. Jak wynika z wylicze艅 Inchcape Motor Polska, w stolicy w 2015 zarejestrowano 277 takich samochod贸w, czterokrotnie wi臋cej ni偶 rok wcze艣niej (62). W tym samym czasie w stolicy powsta艂o zaledwie 36 stacji 艂adowania tych pojazd贸w.

Wzrost sprzeda偶y wynika z walor贸w u偶ytkowych – rosn膮cego zasi臋gu tego typu samochod贸w, pozwalaj膮cego na poruszanie si臋 po r贸偶nych cz臋艣ciach miasta, wyj膮tkowa dynamika, w pe艂ni funkcjonalna konstrukcja o takich samych walorach jak tradycyjne samochody 鈥 podkre艣la Marcin S艂omkowski, dyrektor generalny Inchcape Motor Polska, agenta elektrycznych BMW i w Polsce.

Warunkiem koniecznym do dalszego wzrostu jest rozbudowa infrastruktury oraz jasny sygna艂 ze strony w艂adz miasta w postaci przywilej贸w dla u偶ytkownik贸w tej kategorii pojazd贸w (np. dost臋p do bus-pas贸w, darmowe parkowanie w strefie p艂atnego parkowania lub korzy艣ci podatkowe).

Mobilno艣膰 elektryczna przyczyni si臋 do podniesienia komfortu 偶ycia w聽mie艣cie. Transport samochodami elektrycznymi jest ta艅szy ni偶 samochodami konwencjonalnymi, bardziej cichy i聽ekologiczny – samochody elektryczne emituj膮 mniej CO2 do atmosfery. Koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km samochodem elektrycznym to ok. 8 z艂otych. W聽przypadku takiego samego pojazdu, ale wyposa偶onego w聽nap臋d spalinowy, cena ta ro艣nie pi臋ciokrotnie.

Elektryczny Mokot贸w

Najwi臋cej elektrycznych samochod贸w pojazd贸w zarejestrowanych jest na Mokotowie – 67. Na drugim miejscu jest Wola 鈥 31 oraz Bemowo 鈥 15 鈥瀍lektryk贸w鈥. Znacznie mniej aut zarejestrowano w Weso艂ej – 6, w Wilanowie 鈥 zaledwie 3. W Rembertowie jest tylko jeden pojazd elektryczny.

W ca艂ym kraju w 2015 roku sprzedano blisko 400 samochod贸w elektrycznych, z czego ponad 40% stanowi艂y BMW serii i. – Najbardziej popularnym modelem okaza艂 si臋 BMW i3, kt贸re prowadzi艂o praktycznie przez ca艂y rok i zanotowa艂o 26% wzrost sprzeda偶y 鈥 podkre艣la Marcin S艂omkowski.

Mi艂o艣nicy elektryk贸w mog膮 swobodnie do艂adowa膰 swoje pojazdy w centrach handlowych: Galerii Mokot贸w, Arkadii, CH Warszawa Wile艅ska i Blue City. W聽ka偶dym z tych punkt贸w w聽ci膮gu niespe艂na godziny (przy baterii 15 kWh 艂adowanie od 0-100% zajmuje 40 min.) mo偶na do pe艂na na艂adowa膰 akumulatory samochodu elektrycznego. W聽standardowym gniazdku 艂adowanie baterii do pe艂na trwa oko艂o sze艣ciu godzin.

Nieuchronna przysz艂o艣膰

Samochody elektryczne s膮 bardziej ekonomiczne w聽eksploatacji od spalinowych (wi臋ksza sprawno艣膰 nap臋du/znacznie ni偶szy koszt przejechania 1 kilometra), a聽jednocze艣nie mniej obci膮偶aj膮 艣rodowisko. Nawet bior膮c pod uwag臋, 偶e elektrownie w聽Polsce wci膮偶 zasilane s膮 g艂贸wnie w臋glem, zast臋powanie aut spalinowych elektrycznymi prowadzi do zmniejszenia 艂膮cznej emisji gaz贸w cieplarnianych, a聽tak偶e innych szkodliwych substancji, oraz do obni偶enia poziomu ha艂asu na ulicach. Przewaga ekologiczna pr膮du nad rop膮 czy benzyn膮 b臋dzie si臋 jeszcze zwi臋ksza膰 w聽miar臋 jak coraz wi臋cej energii elektrycznej w聽Polsce b臋dzie pochodzi膰 ze 藕r贸de艂 odnawialnych.

Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w
Poka偶 wi臋cej artyku艂贸w z  Aktualno艣ci

Jeden komentarz

  1. kama

    28 marca 2017 w 10:40

    brzmi ciekawie, tylko ciekawie czy jest a偶 tak du偶o samochod贸w kt贸re z tego korzystaj膮

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

Nasz zwi膮zek si臋 rozpada

Rozpad zwi膮zku, rozw贸d – nie jest niczym przyjemnym. Czasami jednak tak si…