Strona domowa Dom i Wnętrze Planowanie i aranżacja wydajnych miejsc pracy

Planowanie i aranżacja wydajnych miejsc pracy

1
0

Odpowiednie wyposażenie miejsca pracy w elementy takie jak meble czy oświetlenie ma istotny wpływ na produktywność pracowników.

Dobrze zaprojektowane miejsce pracy zwiększa motywację pracowników oraz ogólną wydajność zespołu. Wybór odpowiednich mebli i wyposażenia wpływa na produktywność pracowników. (Knoll Workplace Study, 2012). Odpowiednie wyposażenie jest szczególnie istotne w miejscach gdzie pracownicy spędzają czas w grupie, na przykład w stołówkach czy salach konferencyjnych. Zastosowanie ergonomicznych rozwiązań pozwala się zrelaksować co pozytywnie wpływa na efektywność pracy.

Warto przestrzegać poniższych wskazówek, projektując i aranżując miejsce pracy w swojej firmie.

Odpowiednie meble

Wyposażenie pomieszczeń biurowych odpowiedniej jakości meblami może pomóc firmie zbudować stabilniejszy i bardziej profesjonalny wizerunek. Z kolei kupno ergonomicznych stołów i krzeseł będzie bardzo korzystne z punktu widzenia efektywności pracowników. Do sal konferencyjnych i  biur można wstawić wytrzymałe winylowe krzesła konferencyjne oraz pasujący do nich szklany stół konferencyjny. Kolejnym estetycznym dodatkiem są drewniane panele dopasowane kolorem do szaf i ścian.

Odpowiednie oświetlenie

Zgodnie z artykułem autorstwa konsultanta ds. wydajności w pracy i marketingu, Andrew Jensena, odpowiednie oświetlenie może inspirować pracowników do twórczego myślenia. Światło dochodzące z zewnątrz pomaga utrzymać wysoką motywację i chęć do pracy wśród pracowników. Naturalne światło warunkuje również dobre zdrowie (Andrew Jensen, 2016). Przedsiębiorstwa powinny zatem uwzględnić konieczność dostępu do światła naturalnego, projektując własne biuro lub wybierając pomieszczenia do najmu. Najprostszym sposobem jest wybór pomieszczeń z dużą ilością okien. Jeśli nie ma takiej możliwości, zawsze można rozważyć montaż symulatorów światła naturalnego.

Pomieszczenia socjalne

Odprężony i wyciszony personel częściej kończy projekty w terminie. Ogólnie rzecz ujmując, posiadanie miejsca i czasu na relaks w pracy może mieć korzystny wpływ na pracowników (Intuit Inc, 2015). Aneksy kuchenne i pomieszczenia, gdzie można coś zjeść czy też zagrać w grę, to dobre miejsce na relaks. Kolejną korzyścią z wydzielenia miejsca na odpoczynek jest pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję pracowników. Dostęp do pomieszczeń rekreacyjnych stanowi potencjalną zachętę dla pracownika, aby spędził codziennie kilka minut, ruszając się, zamiast tylko siedzieć w jednym miejscu.

Innym czynnikiem, który firmy powinny uwzględnić, jest kolorystyka mebli, ścian, drzwi itp. Żywe kolory korzystnie wpływają na pracujących w takich pomieszczeniach ludzi. Na przykład meble konferencyjne w kolorze czarnym lub brązowym można połączyć z pastelowymi pomarańczowymi ścianami lub wykładziną. Taki wystrój wnętrz z pewnością będzie inspirujący. Zwracając uwagę na tych kilka istotnych czynników, firmy mogą stworzyć harmonijne i sprzyjające produktywności miejsce pracy, gdzie pracownicy chcą pracować i pracują wydajnie. Przedsiębiorstwa mogą także zapytać pracowników o ich opinię na temat sposobu udoskonalenia miejsca pracy i zmienić meble, oświetlenie czy ozdoby zgodnie z ich preferencjami.

Pokaż więcej artykułów
Pokaż więcej artykułów z  Dom i Wnętrze

Jeden komentarz

  1. kubio

    9 lutego 2017 w 12:04

    zależy od pracodawcy, w wielu korporacjach można znaleźć takie miejsca, w mniejszych nie zawsze ale też już częściej można znaleźć pomieszczenia socjalne.

Zobacz także

Jak zaaranżować małą sypialnie, by była funkcjonalna, ale i stylowa?

Nie każdy dysponuje przestronną sypialnią. Jednak nawet małe wnętrze można urządzić przytu…